Intersport Luxen, de flagship store van Intersport International op de Nieuwestad in Leeuwarden is helemaal vernieuwd. De nieuwe winkel is samen met de nationale en internationale franchiseorganisatie gerealiseerd en opende in april haar deuren. Intersport verzorgt de inkoop van de A-merken en eigen merken en bewaakt de kwaliteit van het concept en van de winkels. Wat gelijk opvalt bij binnenkomst is de ruime opzet, de ledschermen, het overzicht en de energieke sfeer.
Eigenaar Gerrit Jan Faber laat met trots de verbouwde winkel zien die onderverdeeld is in drie duidelijke werelden. In het voorste gedeelte van de winkel vind je running, training en swim performance artikelen. Achter in de winkel kun je terecht voor alpine, outdoor en bad/beach. En op de eerste verdieping is alles te vinden dat te maken heeft met voetbal, zaal- en veldsporten.
Het Alpine concept is helemaal nieuw in de winkel. Dit is in eerste instantie door Intersport ontwikkeld om als losstaande winkel in de Alpenlanden te functioneren: verkoop en verhuur van wintersport en wandel producten en fietsen. “Het zag er zo goed uit dat hieruit het idee is ontstaan dit te combineren met het 2.0 concept. Eigenlijk zou je kunnen zeggen dat wij de eerste 3.0 winkel van Intersport zijn.”
‘Het hele verbouwingsproces was een rollercoaster met een afloop die we niet hadden durven dromen!’
“Al in 2019 hadden we plannen om de winkel te verbouwen, we willen altijd met de toekomst mee. In 2020 kwam Intersport International bij ons, ze zochten voor hun conceptstore een winkel van dit formaat: 1250 vierkante meter. Die kans hebben we gelijk aangegrepen, al gooide het coronavirus de planning aardig in de war.
Eind 2020 moesten we door corona drie maanden dicht. Dat was echt een lastige tijd. We hebben samen met de Leeuwarder winkeliersverenigingen de media opgezocht en verteld hoe wij er toen in stonden – financieel maar ook mentaal. Onze kracht zit in de persoonlijke service naar onze klanten toe. En precies dat konden we nauwelijks bieden in die tijd. Maar vijf procent van onze omzet komt van ons online kanaal en dat is dan vooral omzet uit de rest van het land. Onze vaste klanten gebruiken onze webshop vooral om te checken of iets op voorraad is en komen dan naar de winkel. En die was dicht.
Pas eind februari 2021 kon de winkel weer open, eerst alleen op afspraak. Dat zijn echt drie bizarre weken geweest, iedere dag rammetje vol van 9 uur ’s ochtends tot 20 uur ’s avonds. Maar daar kun je drie maanden sluiting niet mee compenseren.
We hebben daarna gelukkig een enorme inhaalslag kunnen maken qua omzet: iedereen bleef in Nederland met vakantie en Friesland was heel populair. In die tijd kwam ons vertrouwen ook weer terug en durfden we verder te gaan met de plannen voor de verbouwing.
In december 2021 ging de week voor kerst alles weer dicht en toen sloeg de paniek echt toe. De hele verbouwing stond in de steigers, we konden niet meer terug. Gelukkig konden we alles vier weken opschuiven en vanaf half januari een grote inhaalslag maken. We hebben mazzel gehad want tot de verbouwing hebben we het hartstikke druk gehad. Het hele verbouwingsproces was een rollercoaster met een afloop die we niet hadden durven dromen!”
Blij met 4e generatieklanten
Bij Intersport Luxen werken 19 werknemers van 16 tot 63 jaar. Gerrit Jan heeft geen moeite om goed personeel te vinden. “We stellen wel wat eisen natuurlijk. De belangrijkste is dat iemand goed vanuit de klant kan denken. Dat moet er gewoon in zitten. Maar daarnaast moet iemand die hier werkt ook ervaringsdeskundig zijn, sportief. Je moet sporten en bewegen écht leuk vinden want dan breng je dat enthousiasme ook over. In onze kantine hangt onze ‘Intersport Luxen Blueprint’, een soort vertaling van onze missie en visie. We vragen nieuwe medewerkers deze door te lezen. Als ze hiermee uit de voeten kunnen dan zijn we al een heel eind! Je merkt dat onze klanten onze service enorm waarderen. Daarom zien wij de toekomst zonnig in, terwijl overal om ons heen sportzaken verdwijnen. Die service naar de klant is onze corebusiness. Hoewel we een 3e generatie bedrijf zijn, komen hier nu zelfs 4e generatie klanten. Daar zijn we zó ontzettend trots op want dat zegt heel veel.”
De ‘vibe’ in de stad
“Wij zijn als rasechte Leeuwarders altijd al verbonden geweest aan de stad. Maar het leuke is dat je sinds 2018 – het jaar dat Leeuwarden culturele hoofdstad van Europa was – een andere vibe door de stad voelt gaan. Corona heeft dat gelukkig niet weten te veranderen.
Leeuwarden was een van de minst ontdekte parels van Nederland. Maar de toerist heeft Leeuwarden ontdekt als een stad waar de vriendelijkheid van het platteland gecombineerd wordt met de grandeur van de stad. In de winkels en de horeca wordt vanuit het hart gewerkt, waarbij de klant nog echt klant is en niet zomaar een ding waar je geld aan kunt verdienen.”
Samenwerken binnen de stad
“Die positieve vibe is ook te merken als je kijkt naar de samenwerking van collega-winkeliers, horecazaken, cultuurmakers en gemeente in de binnenstad. Het is écht nodig dat je op alle vlakken met elkaar optrekt: voor de marketing en de ontwikkeling van de binnenstad. Ik zou dan ook tegen iedereen willen zeggen: doe actief mee en laat weten wat je nodig hebt of wat je te bieden hebt. Zo kun je bijvoorbeeld ook het binnenstadsmanagement helpen door mee te doen met dingen die georganiseerd worden. Daarmee help je elkaar. Je merkt ook dat de gemeente meer meedenkt met de ondernemers. Die weg was voor corona al ingeslagen en die wordt voortgezet. Je voelt je echt gehoord.”