Ruim tienduizend horecafanaten verzamelden zich afgelopen dagen in WTC Expo Leeuwarden voor het HorecaEvenTT: de grootste horecabeurs van Noord Nederland, met ruim vijfhonderd exposanten! Onder hen ook een aantal van ‘onze ondernemers’, zoals Peter van der Wal van DutchBeans uit Leeuwarden en Ivo Krikke van Food for Professionals uit Grou.
‘Thee is de nieuwe koffie’
Peter voelt zich als een vis in het water op de horecabeurs: als 8-jarig jongetje liep hij hier rond met de droom om hier óók te staan. Uit ervaring weet de Leeuwarder inmiddels dat hij er dankzij de beurs nieuwe klanten bijkrijgt. “Het is minder druk dan vorig jaar hier, maar het resultaat is er niet minder om”, concludeert hij op dag drie. De gesprekken die hij voert zijn langer en beter.
Dertien jaar geleden begon hij met het verkopen van koffie aan horecabedrijven, en dat lekkere koffie hem nog altijd blij maakt, straalt hij uit. “Ik verkoop niet alleen kwalitatief goede koffie, maar leer ondernemers ook hoe ze lekkere koffie kunnen maken, want dat is minstens zo belangrijk.” Ondanks de stijgende prijzen, blijft koffie populair. Maar naast koffie verkoopt Peter ook steeds meer theesoorten. “En dan hebben we het niet over ‘gewone’ thee uit een zakje, maar goede thee gemaakt van heerlijke kruiden.” Een ontwikkeling die bij de markt past, als we Peter mogen geloven: “Let op mijn woorden: thee is de nieuwe koffie.”
‘Vlees met een verhaal’
Ook voor Ivo Krikke van Food for Professionals uit Grou is de horecabeurs in Leeuwarden inmiddels vaste prik. Het levert steevast mooie gesprekken op met andere ondernemers, zegt hij. Ivo is zelf een echte foodliefhebber: “Dat is mij met de paplepel ingegoten. Ons familiebedrijf bestaat volgende week al 74 jaar.” Hoewel het (ver)kopen van vlees tegenwoordig onder een vergrootglas ligt, ziet hij de toekomst positief tegemoet. “Wij verkopen vlees met een verhaal. Daarbij ben ik voorstander van kleinere porties vlees. Maar áls je vlees eet, kies dan voor kwaliteit.”

