Hoe kunnen we een duurzaam en vernieuwend idee bedenken voor een nieuwe onderneming in de binnenstad van Leeuwarden?
Deze opdracht kregen zo’n twintig tweedejaars retailstudenten van NHL Stenden. Met tips van accountmanager binnenstad Hessel bij de Leij van de gemeente Leeuwarden presenteerden zij maandag hun plannen. Zij maakten daarbij gebruik van de zogenaamde Design Thinking methode, een manier van probleemoplossend werken waarmee buitengewone, creatieve resultaten behaald kunnen worden.
De meest originele ideeën werden gelanceerd, zoals:
– Een streekwinkel (Hjir & No) met verse en seizoensgebonden producten in de Kleine Kerkstraat.
– Mok & Matcha, een uniek winkelconcept voor studenten/young professionals aan de Wirdumerdijk.
– The Green Remedy, een groene winkel waar mensen met gezondheidsproblemen terechtkunnen voor zowel producten, advies en workshops.
– Human Hack waar Leeuwarders terecht kunnen voor een Cold Plunge en leren over de effecten daarvan. Een sauna mag in deze zaak niet ontbreken.
– In de Fitness Store aan het Ruiterskwartier kunnen jongeren niet alleen terecht voor hun eiwitshakes, maar hier is ook een refill systeem waardoor kosten en verpakkingsmateriaal bespaard worden.
De gemeente Leeuwarden was onder de indruk van de plannen en de manier waarop deze door de ondernemers in spé gepresenteerd werden. Mocht één van deze studenten (of een andere student, young professional of ondernemer) in de toekomst deze dromen werkelijkheid willen laten worden, schroom dan niet om contact op te nemen met Hessel bij de Leij.



