Yoris Mac-Kenzie, de kersverse MKB Energiecoach van gemeente Leeuwarden is 30 jaar jong en pas vader van een dochter. De komst van zijn dochter heeft voor Yoris Mac-Kenzie de doorslag gegeven om zich met zijn werk helemaal op het energievraagstuk te richten, “want wees nou eerlijk, in wat voor wereld wil ik mijn dochter laten opgroeien?”
“Ik ben de energiewereld eigenlijk een beetje ingerold. Een aantal jaar geleden werkte ik bij een zakelijke energieleverancier van grijze energie. En dan begin je toch wel na te denken, kan dit niet anders? Een overstap naar de zonnepanelenbranche was dus logisch. Een wereld waar ik in aanraking kwam met zoveel mogelijkheden en bevlogen mensen. Ik vind het heel frustrerend om te zien dat mensen zo achteloos met de wereld omgaan. Als je iets net zo makkelijk ín de prullenbak kunt gooien als ernaast, waarom doe je dat dan niet? Het energievraagstuk zit natuurlijk wel een stuk ingewikkelder in elkaar en is voor veel mensen veel moeilijker te begrijpen. Er spelen complexe dingen mee, gedragsmatig en economisch. En dat allemaal op wereldniveau. Terwijl je zoveel kunt doen dichtbij, denk bijvoorbeeld aan sensortechniek om te besparen op stroomverbruik van verlichting.
Daarom is het ook zo mooi dat ik in mijn nieuwe functie van energiecoach dichtbij kan beginnen. Bij de ondernemers aan de koffietafel. Ik kan concreet met ondernemers aan de slag, met kleine en grote veranderingen.”
Print: de nieuwe P van de marketingmix
“De P van Print. En dan heb ik het niet over iets dat uit de printer komt rollen maar over de footprint van een onderneming. Ik ken maar weinig MKB-bedrijven waar het energievraagstuk als core business wordt gezien. Het zijn vaak achtergrondprocessen die moeten draaien maar waar in veel gevallen niet veel tijd voor is om er goed voor te gaan zitten. Meeste ondernemers kijken een keer in de zoveel tijd naar hun energiecontracten en dat is het. En daar laten ze veel liggen. Er gaat natuurlijk tijd in zitten, en die tijd heb ik voor ze. Ik kan ze belangeloos adviseren in concrete en logische stappen voor hun bedrijf. Ik ben ervan overtuigd dat ieder bedrijf – hoe klein of groot ook – binnen afzienbare tijd Print als nieuwe P van de marketingmix gaat inzetten: hoe laat ik zien dat mijn bedrijf het goed voor heeft met de wereld van morgen?”
Kansen grijpen
“Als een kans voor energietransitie je aangereikt wordt, dan is dit de tijd om die met beide handen aan te grijpen. En dat hoeft niet alleen op korte termijn interessant te zijn voor je portemonnee. Die short time satisfaction, daar moeten we overheen stappen willen we met zijn allen werken aan een toekomstbestendig ondernemersklimaat. Dat gaat over meer dan terugverdientijd, het is een verantwoordelijkheid van ons allemaal. Van directies en medewerkers van een bedrijf. Ik zet me er graag voor in om die verandering in gang te zetten. Ik koppel bedrijven graag aan de juiste specialisten en mede-ondernemers. En er zijn steeds meer regelingen en subsidies die ondernemers een flink eind op weg kunnen helpen. Ook om te innoveren!
Eigenlijk moet iedere ondernemer zichzelf de vraag stellen: wat ga ik doen? En niet of je het doet. Want dat stadium zijn we wel gepasseerd.”
Ook aan de slag met energie besparen in uw bedrijf? Neem dan contact op met Yoris Mac-Kenzie.