In de voormalige Pindakaaswinkel aan de Nieuwestad zijn sinds half juli edelstenen, sieraden, kristallen en lifestyle producten te vinden. De manier waarop eigenaren Adriana Jasper en Martin Krol in dit pand terecht zijn gekomen is bijzonder. ,,Het heeft zo moeten zijn.’’
Martin Krol begon al in 2002 met de verkoop van edelstenen vanuit een klein winkeltje in Drachten. Adriana: ,,Ik werkte in die tijd nog in de jeugdhulpverlening. Toen we naar Bolsward verhuisden begonnen wij daar een grotere winkel. Sindsdien werd het steeds drukker en sprong ik vaker bij. Totdat het in 2020 zo druk werd dat ik mijn baan heb opgezegd om fulltime in de winkel te werken.’’
Charmante stad
In de coronatijd groeide de belangstelling voor edelstenen. ,,Mensen waren meer bezig met bewustzijn en onze edelstenen en kristallen ondersteunen in bepaalde processen, met name fysiek en emotioneel ’’, vertelt Adriana. Twee jaar geleden verhuisden ze naar een grotere locatie in Bolsward en groeide de belangstelling voor hun producten nog meer. De ondernemers die van uitdaging houden besloten op zoek te gaan naar een tweede vestiging.
Al snel kwamen ze bij de Friese hoofdstad uit. Niet alleen omdat ze Leeuwarden een charmante stad vinden, maar ook omdat Adriana haar vader en opa oud-Leeuwarders waren. ,,Mijn opa verkocht altijd postzegels op de markt. Voor mij heeft het daarom ook emotionele waarde dat wij deze winkel openen in de stad waar hij ooit begon.’’ Hun oog viel op dit pand aan de Nieuwestad, maar deze was bezet. ,,Ik heb de eigenaar gebeld en gezegd dat wij graag in dit pand willen zodra deze vrij komt. Twee weken later belde ze op met het goede nieuws dat het vrij kwam. Het heeft zo moeten zijn.’’
Geen verborgen straatje
Adriana en Martin kozen bewust voor deze zichtlocatie. ,,Vaak vind je edelsteenwinkels in verborgen straatjes, maar wij willen juist toegankelijk zijn voor iedereen. We zitten tegenover de Dikke van Dale waar het terras altijd vol zit, wat wil je nog meer?’’ Dat het druk is in Leeuwarden merken ze meteen vanaf het begin. De ondernemers zijn erg onder de indruk van het aantal toeristen in de stad. Mensen van verschillende nationaliteiten lopen de winkel binnen, maar ook veel jongeren en therapeuten. ,,Het overviel ons eerlijk gezegd, we moesten zelfs extra personeel aannemen.’’
De gekleurde stenen vallen op in de winkel die verder helemaal wit is. ‘Less is more’, is het thema van de ondernemers. Ook qua duurzaamheid vinden Adriana en Martin het belangrijk om goed te kijken naar waar ze de producten inkopen en verpakkingen worden hergebruikt. Ze zijn blij dat ze naast Bolsward voor deze vestiging in Leeuwarden hebben gekozen. ,,Leeuwarden is qua energie een fijne stad.’’
